실용영어학/ 영어가 오래 기억되려면(The Practical Linguist / Language memory)<3>
At the end of the intensive week, the TOEIC scores averaged 341, a statistically significant gain of 72 points. After the monthly half-day sessions, the averages were 322 in December and 326 in February. The last two tests showed significant gains over the beginning score of 269, but also were significantly lower than the highest score of 341.(집중수업이 끝난 주에 토익 점수가 341점으로 통산 72점이 상승한 것입니다. 분산 수업 후에는 12월에 평균 322점, 2월에 326점이었죠. 지난 2번의 시험에서 처음의 269점 보다 상승하기는 했지만, 집중 수업 후의 341점 보다 낮게 나왔습니다.)
"Oh," said the language school executives, "we can't show those scores to the company. How could we explain that the scores actually decreased during the final four months of our classes?"(“어, 우리는 이 점수를 그 회사에 공개 못하겠네요. 지난 4개월 동안 수업을 했는데 점수가 안 나온걸 어떻게 설명해야 되죠?”라고 영어 학교 경영자가 말했다.)
They asked me what to tell the company. The only answer I could think of was that intensive exposure leads to a temporarily high level of performance while English is still buzzing in the ears of the students. I said this was a kind of surge effect, like the strong burst of electricity that surges through your house when the power was off and is turned on suddenly. After a certain period of time, I said, it is natural for test scores to settle down to stable levels.(그들은 내게 그 회사에 어떻게 말할 거냐고 물었습니다. 내가 생각할 수 있는 유일한 대답은 영어가 학생들의 귀에 맴돌고 있는 동안 일시적으로 고강도의 학습을 통한 집중 학습에 있다고 말할 수밖에 없습니다. 그것은 마치 전원을 갑자기 켰을 때, 집안 전체에 전기가 켜지는 것과 같은 강한 폭발력을 가진 일종의 파동 효과라고 말할 수 있겠습니다. 일정한 시간이 지난 후에, 시험 점수가 안정된 수준으로 정착되는 것이 당연한 거죠.)