Library Lesson Plans[도서관 수업 계획]
How to Make the Most of Your Resources[자료를 극대화하는 법]
Here are some suggestions of things you can do in the library with students of different ages and levels.[다양한 연령층과 다양한 수준의 학생들과 함께 도서관에서 할 수 있는 몇 가지 제안을 여기에 소개하고자 한다.]
Plan 1: joining a library and finding information[도서관에 가입하여 정보 찾기]
If the library you are using is a public library then people need to become members of the library to borrow books. This is often the case with college libraries too.[당신이 이용하고 있는 도서관이 공공 도서관이라면 책을 빌리기 위하여 회원이 될 필요가 있다. 대학 도서관도 마찬가지이다.]
Here is a suggested lesson plan outline for more basic learners to help them join a library and find information.[도서관에 가입하여 정보를 찾기 위한 초보자에 대한 수업 계획의 개요를 여기에 제안해 본다.]
Stage 1: introduction[소개]
Introduce the subject by asking your students to speak together about books, or about where they find information about something (they will probably say the internet!)[당신의 학생들에게 책에 대하여 말하고 그들이 어디에서 정보를 찾는지에 관하여 질문함으로써 주제를 소개하라.(대부분의 학생들이 인터넷에서 찾는다고 말하겠지만.)]
When they have had an opportunity to speak together in English, introduce the word "library" and make sure they understand the difference between a library and a bookshop.[그들이 영어로 함께 말할 기회를 가진다면, ‘도서관’이라는 단어를 소개하고 도서관과 서점의 차이점에 대하여 명확하게 이해를 시켜라.]
It is also important to make sure they understand the verbs "lend" and "borrow," as some languages have only one word with these two meanings.[또한 ‘lend(대출하다)’와 ‘borrow(대출받다)’의 동사를 확실하게 이해시켜야 하며, 어떤 언어권에서는 이 두 가지 의미를 한 단어로 알고 있는 경우도 있다.]
Ask the students what they know about libraries. It is good to put them into groups or pairs for this, as this maximizes their time spent producing the English language.[학생들이 도서관에 대하여 알고 있는 것을 질문하라. 동아리로 해도 좋고, 둘씩 해도 좋고, 영어를 사용할 수 있는 시간을 극대화하라.]
If their vocabulary is weak, then you can prepare a word and definition matching activity for them.[학생들의 어휘 실력이 약하면 그들의 활동에 맞춰서 단어와 그 단어의 의미를 미리 준비해둔다.]
Stage 2: a library visit[도서관 방문]
If any forms of ID are needed to join your library, it's a good idea to have asked the students to bring the ID into your lesson so they can join.[도서관에 가입하는데 어떤 아이디가 필요하면 가입할 수 있도록 수업 때 아이디를 가져오게 하는 것도 좋은 생각이다.]
It is also helpful with basic level students to have an example of an enrollment form, and make sure they understand what to write in each section.[초보 수준의 학생들에게는 등록 서류의 견본을 갖다 주는 것이 도움이 될 것이고, 작성하는 법을 이해시켜야 한다.]
Take your students to visit the library, making sure you observe any health and safety regulations your school or college may have for taking students outside the classroom.[학생들이 도서관을 방문하게 할 때, 당신은 건강과 안전 규칙을 교내에서완 마찬가지로 교외에서도 준수하도록 하라.]
It is also important to inform the library you will be visiting, and to get permission from the library staff, if necessary.[또한 여러분이 방문할 도서관을 알려주는 것도 중요하며, 필요하면 도서관 직원의 허가를 받도록 하라.]
Pre-prepare a questionnaire for your students.[학생을 위한 설문지를 미리 준비하라.]
Examples of questions could be[예상 질문의 예]:
• How many books can you borrow?[몇 권의 책을 빌릴 수 있나?]
• How long can you keep them?[얼마 동안 빌릴 수 있나?]
• Do you have to pay anything?[비용을 지불해야 하나?]
• What else can you do in the library?[그밖에 도서관에서 무엇을 할 수 있나?]
• Where is the cookery/art/language/fiction section?[요리/예술/언어/소설 부문의 서가 위치가 어디인가?]
• Where can you find a book by Agatha Christie (or another author)?[아가사 크리스티(또는 다른 저자)가 쓴 책을 어디에서 찾을 수 있나?]
Leave your students time to walk around the library, and make sure you point out any important things you want them to know about.[학생들에게 도서관을 둘러볼 시간을 여유롭게 갖도록 하고 중요한 책들이 어디에 있는지를 학생들이 정확하게 알 수 있도록 하기 위해서임.]
Help any students who want to join the library to complete the form and get a library card.[학생들이 도서관에 등록하여 도서관 카드를 받을 수 있도록 도와주라.]
Try to ensure your students choose books to borrow.[학생들이 빌릴 책을 스스로 고를 수 있게 하라.]
Stage 3: feedback[피드백]
When you return to the classroom, ask your students to share interesting things they discovered, and ask them to talk about the books they borrowed. You could also ask them to write a paragraph about their visit.[교실로 돌아와서, 학생들이 발견한 재미있던 점을 묻고, 그들이 빌린 책에 대하여 토론하도록 하라. 도서관 방문 때 학생들이 느꼈던 점을 글로 써보라고 할 수도 있다.]
Plan 2: researching a project[연구 계획]
Students are so used to using the internet to find information now that many of them don't know how to use a library.[학생들이 정보를 찾는 데에 인터넷 사용에 너무 익숙해서 그들 중 많은 학생들이 도서관 이용법을 잘 모를 수도 있다.]
It can be a very useful exercise to use the library as part of research for a project.[도서관 이용의 매우 유용한 방법이 연구 계획의 일부를 도서관에서 하도록 하는 것이다.]
If you do this with younger students it is important to make sure they are supervised at all times when they are in the library.[어린 학생들에게 이 방법으로 하면, 그들이 도서관에 있는 동안에 감독하기가 용이하다.]
If you do this, it is a good idea to give them a project outline including helpful steps to guide them.[당신이 이렇게 할 경우에, 그들에게 그 계획을 안내하는 도움이 되는 단계를 포함한 계획서 개요를 나누어 주는 것도 좋다.]
For example[에시]:
• What genre/type of book will you need for this project?[이 계획을 위해서 어떤 장르(또는 유형)의 책이 필요한가?]
• Where are these books in the library?[이 책들이 도서관의 어디에 있나?]
• Find three books on this subject and check in the index to find out if the books contain the information you are looking for.[이 주제에 관한 세 권의 책을 찾고, 만일 그 책이 당신이 찾고 있는 정보를 포함되어 있으면 목록을 체크하라.]
• Make some notes from the books. (It may be useful to explain the skills involved in note-taking, and stress that they shouldn't copy the exact words from the book.)[그 책에서 중요 내용을 필기하라.(노트 필기에 관련된 기법을 설명하면 더욱 도움이 되겠고, 그 책의 내용을 똑같이 베껴 쓰지 않도록 해야 한다.)]
• Write a paragraph or an essay including this information.[이런 정보가 포함된 문단이나 소논문을 써라.]
• (Alternatively) Give a presentation including the information you have found.[(대안제시 방안으로) 당신이 찾은 정보를 프레젠테이션으로 학생들에게 알려주라.]
This kind of activity is great for developing study skills, and can be incorporated into a series of lessons on study skills, note-taking, essay planning and writing, or even on giving presentations.[이런 종류의 활동이 학습 기법 향상에 엄청난 도움을 주며, 일련의 학습 기법(필기, 소논문 계획과 작성, 심지어 프레젠테이션 등.)에 포함시킬 수도 있다.]
Why use the library[도서관을 이용하는 이유]
Libraries are a great way to vary your lessons, to involve your students in their community, and library lesson plans are also a great way to encourage students to read more and develop their study skills.[도서관은 여러분의 수업을 다양화할 엄청난 방법이며, 도서관 수업 계획 또한 학생들이 더 많이 읽고, 그들의 학습 기법도 향상시키는 데에도 용기를 북돋는 대단한 방법이다.]